Til skogs med hest og hund

   Her om dagen tenkte jeg som så: det er høst , en flott årstid, været er fint om dagen og jeg har faktisk en hest. Etter at Vegard ble født har gampen bodd sammen med hesteflokken til foreldrene mine, og det har ikke blitt så mange rideturer. Litt mye styr for å komme avgårde.. Ifjor høst følte jeg at jeg hadde tid til å få ham hjem , men da var jeg drektig igjen og det er ikke tiden for å dundre omkring på hesteryggen. Men nå måtte jeg bare få tatt en tur. Igår var det et flott vær og forholdsvis varmt utpå dagen også. Barnevogn, sal ( valgte western igår, siden jeg hadde tenkt meg på lang rolig tur, til kjappe turer er det vanlig sal som er best, bare til info ;-)  ) hodelag, passende klær og ikke minst bikkja ! Hun skulle være med på sin første "hestetur".

Kjekt med stor bil, ikke så pen men veldig praktisk !!



 En strifant av en blandingshund jeg hadde en gang ( border collie/ elghund) bjeffet fra jeg satt meg på hesten til jeg gikk av igjen. Uansett hvor lenge vi var ute gaulet ham, til slutt var det bare noen hese lyder, men holde kjeft kunne han ikke. Litt slitsomt kan man si, og jeg håpet inderlig at Unique ikke skulle være slik.. Etter å ha plassert Ole Kristian hos muttern var det ut på jordet, hente gampen og sale opp. Fra gården og opp til hovedveien er det noen få hundre meter, og etter at veien er passert er det skog. Da ble Unique sluppet løs. Hun kjeftet de første minuttene, så ble det stille og hun var helt eksemplarisk. Akkurat passe avstand til hesten hele veien, den perfekte " være med på ridetur hund". Starten på turen går oppover og oppover i ganske steinete terreng. Kjekt da med dølehest som har støe og kraftige bein






   Til slutt kommer man til en skogsbilvei. Den er øde på denne tiden av året og det var veeldig stille og fredelig. Her er dyrene da vi hadde en liten stopp for å stramme salen på vei opp .





På vei hjem fikk gampen strekke ut litt, og Unique løp perfekt ved siden av. Får prøve å gjennta turen kanskje til uka igjen , og ikke vente til neste høst.



  Da er det helg, og jeg skal på kurs begge dager. Det er kurs 2 i NKKs oppdretterskole som står på programmet og blir det like bra som kurs 1, så er tiden vel anvendt. Imorgen er det fra 9 om morgenen til 6 på kvelden. Kjenner melkesprengen allerede.......Denne gangen er det heldigvis i Drammen og veien hjem er kort. ...

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Sommerbil, Wunderbaum og varm bikkje

Hunderfossen

En nervøs pessimist på bedringens vei