Familetur til det store utland!

Da var det tid for familieferie del 2. Og familieferie, ja det blir som regel litt kjas, mas, dønn slitne unger som etter hvert blir noe grinete ( det gjelder også de voksne) og bankkort som får kjørt seg. Men det er vel slik det skal være. I år var det altså vår tur til det som "alle" må igjennom; Legoland. Kidsa her (og gubben) er ikke akkurat hva man kan kalle begeistrete for ting som gjør at de ikke har direkte kontakt med bakken, som f.eks berg og dalbaner. Kjedelig å stå i kø alene, så var spent på hvordan dette skulle bli.

Først måtte vi komme dit. Båt fra Kristiansand kl 6:45 på morgenen, så da er det kjekt å ha tante der nede som alltid stiller med "hotell". FjordCat som vi skulle avsted med er ganske liten og går fort. Dermed merkes det også godt om det er litt sjø. To av oss, skal ikke nevne navn, men yngst og eldst, er ikke akkurat sjøsterke. Kom seg over med alt mageinnhold innabords, men en tanke ubestemmelig ansiktsfarge. Siden gubben hadde svelget unna noen trekantmerkete reisesyketabletter før avgang kunne gudskjelov jeg kjøre nedover. Er jo nitrist kjedelig å sitte ved siden av å glo. Med cruisefart på + - 130 km/t, så slukes milene fort og plutselig var vi i Billund. Vi hadde feriehus i Lalandia, og her gikk alt som smurt . Gratis adgang til Aquadome, og der var vi resten av den dagen. (stort badeland med ulike sklier for alle tøffhetsgrader) Blir ganske så sliten i beina når man flyr trapper i flere timer for å komme på toppen av skliene, gjerne drassende på en diger ring/flåte! Men vann/sklier/ full fart er alltid kult!

Neste dag labbet vi bort til Legoland. Veldig greit med gangavstand. Mye fint å se og utrolig mange detaljer om man så seg omkring. Det kunne plutselig sitte en apekatt i et tre eller noen sommerfugler på noen busker, alt av Lego selvsagt.
I miniland er det temaer fra ulike land. Kanaler med sluser, båter som seiler rundt, biler, tog og busser som kjører og broer som går opp og ned

Må jo ta bilde av en som klipper plen. Jobbrelatert;-)

Ikke Lego akkurat disse her, men i Atlantis var det masse flotte fisk.

Disse to raringene dukket opp i en tank.

Så var det attraksjonene med bevegelse da. Vi startet pent og pyntelig med Ninjago og så over til kanoene ( samme som tømmerrenne) Tempelet tok vi et par ganger, Spøkelseshuset, jeg og Olemann kjørte Jungle racers. Kom også så langt at vi gikk inn i borgen, men da vi oppdaget at det var kø for berg og dal banen Dragen, var det rett ut igjen. Gutta tar ingen sjanser på å få litt kiling i magapåsan nei.

Gutta måtte seff ha sukkerspinn, og det smørte de i seg på no time. Ikke redde for å bli kvalme da!

Det ble tidlig ettermiddag, og Vegard gikk mest og drømte om badeland. Dermed delt vi oss, jeg og Ole ble igjen i Legoland og de to andre gikk avsted for å bade. En er litt lettere å lure med på noe moro enn flere, så nå ble det fart på sakene. Viking Splash gikk unna i en fei og plutselig sto vi også i kø for Dragen. Den viste seg å være veldig snill, selv for Ole. Dermed gikk vi mot Polar Xpressen. Den hadde kameraten hans kjørt, så det var jo for gæli og ikke kjøre...Tidligere på dagen var det plent nei, men med lovnad om nok en kuleis etterpå, så havnet vi i den køen også

Det går opp for guttungen hva som skal skje..

Køen gikk ganske fort og plutselig var neste tur vår. "jeg angrer veldig, vil ut" "Nei, det går ikke det nå, er ikke farlig dette altså" Guttungen satt seg lydig på plass og ble spent fast. Turen starter og vognene blir dratt rett til værs før det slippes ned i vill fart, mens det krenger både hit og dit. Det roer seg plutselig ned før vi skal inn  i "fjellet" Guttungen sitter bare og hiver etter pusten. Det lukkes bak oss, det hakkes i "is". Bang, der slippes vi 5 meter rett ned før ferden går videre. Så var det slutt, og han piper;"det var jo kult!" og det var det også!

Beviset; vi kjørte Polar Xpressen. De to foran i vogna skulle vært den andre halvdelen av familien, men de plasket rundt i badeland

Etter hvert ble det nok for oss også og det var å dra seg mot huset vårt. Selvfølgelig etter å ha handlet hver vår store legopakke. Sikkert billigere på BR her hjemme, men Lego handlet i Legoland, er Lego handlet i Legoland. Og ja du leste riktig, jeg kjøpte en pakke til meg selv, digger å bygge faktisk. De to andre snusfornuftige kjøpte ingenting.
Møtte de andre  i Lalandia hovedsenteret, og gutta måtte da ta en runde minigolf av alle ting.

Inne i Lalandia

Neste dag ble det bading frem til vi måtte koste avsted til båten igjen. Nydelig vær, men de to som stod ute under hele overfarten mente det var mer bølger hjem...

Gutta på dekk

Det er futt i denna båten

I havn 19:15. Stopp for en bedre middag på McDonalds i Grimstad, og hjemme 23:30. Det var det.

Dagen i dag har vært klesvask, bilvask (full av insektslik, og det er ikke pent. Var også noen riper fra ferga som jeg gudskjelov fikk polert vekk). Tatt opp jakten på en Mustang (må ha en, bare må ha en), syklet en tur, punkterte selvsagt, og rett og slett slike vanlige ting.